Het accent van dit jaar ligt op projectontwikkeling.
Het specifieke karakter van totaalproductie dat in de houtsector steeds aanwezig is, vormt de basis van deze specialisatieopleiding. Het wordt uitvoerig ontleed en bestudeerd.
Inhoudelijke componenten van de studierichting:
- vaardigheden van leidinggeven en het nemen van verantwoordelijkheid
- planning, werkorganisatie, projectanalyse en lay-outstudie. Je leert houtconstructie- en planningstechnieken ontleden en verwezenlijken. Je leert het productieproces voorbereiden (situatieschetsen, CAD/CAM/CNC …).
- Je lijnt het realisatieproces uit met behulp van planningstechnieken die gebruikt worden in bedrijven.
- Je wordt geconfronteerd met bedrijfseconomische en -technische aspecten (kostprijsberekening, arbeidsstudie, rendement, ondernemerschap, productiemethoden …).
Het leerpakket Algemene vakken is beperkt. Je leert o.a.: ·
- de werkomgeving kennen, binnen de totaalopdracht in functie van constructie- en planningstechnieken. ·
- veilig organiseren.
- De totaalopdracht (-project) in functie van constructie- en planningstechnieken analyseren.
- Je informeren, contacten leggen en communiceren in functie van de totaalopdracht en de latere tewerkstelling.
- De totaalopdracht (-project) in functie van constructie- en planningstechnieken voorbereiden en verwezenlijken. ·
- Inzicht verwerven in praktische toepassingen van automatisren binnen de houtverwerkende nijverheid · de uitwerking van een totaalopdracht (-project) in functie van constructie- en planningstechnieken opvolgen.
Wie wordt toegelaten? ·
- als je in het bezit bent van een diploma secundair onderwijs behaald in een studierichting van hetzelfde studiegebied; ·
- als je in het bezit bent van een diploma secundair onderwijs behaald in een studierichting van een ander studiegebied. In dit geval is een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad.
- als je slaagt in een toelatingsproef. In dit geval is een gunstige beslissing nodig van de toelatingsklassenraad In afwijking op voorgaande toelatingsvoorwaarden kan je worden toegelaten op basis van je elders verworven competenties of kwalificaties. De inrichtende macht van de school beslist of de school gebruik maakt van deze afwijkingsmogelijkheid, die ertoe strekt rekening te houden in individuele gevallen met specifieke onderwijskundige of organisatorische argumenten.