De studierichting 'Mechanica' is concreet, technisch en praktisch. Het is een studierichting met finaliteit: arbeidsmarkt.
In de tweede graad maak je kennis met mechanica in verschillende contexten: zowel las- als autotechnieken, plaatbewerking, (niet-) verspanende technieken en (de)montagetechnieken … komen aan bod.
In deze richting brengen we je ook Auto & Elektriciteit bij. Met deze bijkomende kennis en vaardigheden bereiden we je nog extra voor op Duaal Auto en Automechanica en Brom- en Elektrische fietsen
Bedoeling in de 2e graad is kennismaken met materialen, gereedschappen en toestellen die vaak gebruikt worden in de plaatbewerking en de lastechnieken. Je leert ze gebruiken en onderhouden. Denk bv. aan verspanende machines zoals CNC- freesmachines, -draaibanken, kolomboormachines…
Maar evengoed leer je werken aan niet- verspanende machines voor plooien, knippen/snijden, laser-/plasmasnijden, 3D-printen en met lasapparatuur (TIG, Halfautomaat).
Basistechnieken als boren, zagen, draaien en slijpen worden ingeoefend. Je leert onderdelen en verbindingsstukken samenstellen en demonteren.
Vaardigheden die meer handigheid vereisen (lassen, snijbranden, solderen, plooien) worden ook ingeoefend. Ook plaatbewerkingen zoals snijden, plooien en buigen, rekken…
En natuurlijk krijg je ook een duidelijk beeld van wat er in de derde graad van jou wordt verwacht in verband met automechanica en elektricteit bij wagens. Als je onze streek kent, dan weet je dat er veel garages in de buurt zijn. Deze vorming geeft je tal van mogelijkheden in knelpuntberoepen. Indien je succesvol bent bij ons, dan heb je zeker werk, maar niet zomaar werk, heel interessant werk.
Je leert je informeren, tekeningen van installaties lezen en zelf plannen op schaal tekenen. Al doende leer je zelfs gebruik maken van ICT bij het maken van technische realisaties.
Je moet dus niet alleen ‘handen aan je lijf hebben’ maar liefst ook interesse in techniek.
Lessentabel
Vorming | Vakken | 3M | 4M |
Basisvorming | Levensbeschouwelijke vakken | 2 | 2 |
Beweging en Gezondheid | 2 | 2 | |
Wiskunde | 1 | 1 | |
Maatschappeljke vorming | 5 | 5 | |
Nederlands | 1 | 1 | |
Frans | 1 | 1 | |
Engels | 1 | 1 | |
Totaal Basisvorming | 13 | 13 | |
Specifieke Vorming | Technisch Tekenen | 2 | 2 |
Lassen-Constructie | 4 | 4 | |
Mechanische Vormgeving | 6 | 6 | |
Auto + | 3 | 3 | |
Elektriciteit Voertuigen | 1 | 1 | |
STEM Projecten | 2 | 2 | |
Differentiëren | 2 | 2 | |
Totaal Specifieke Vorming | 20 | 20 | |
Totaal | Specifieke en Basisvorming | 33 | 33 |